Gå til hovedindhold

ServiceInfo åbner for institutioners egne systemer

Universiteter og andre institutioner på forskningsnettet kan nu bruge ServiceInfo til at orientere brugerne om vedligehold eller tekniske problemer på deres tjenester.
Af
02/12/2015 11:12

Hidtil har ServiceInfo udelukkende været brugt af DeiC til at informere om teknisk service eller problemer på DeiCs egne tjenester. Men med den nye version, der gik i drift 1. november, kan et universitet eller anden institution bruge ServiceInfo til at holde brugerne orienteret om deres egne tjenester.

”I dag skal brugerne ofte melde sig til en række mailinglister for at blive orienteret om forskellige tjenester. Med ServiceInfo får de ét samlet sted, hvor de kan finde al informationen,” siger projektleder Thorkild Jensen, DeiC.

Brugeren logger ind på ServiceInfo, der viser en oversigt over de tjenester, som man kan få information om. Med nogle klik med musen markerer brugeren de tjenester, vedkommende er interesseret i at følge. Derefter kommer der besked via mail, når der er servicemeddelelser.

Med den nye version kan brugeren foruden information om DeiCs tjenester også få oplysninger om universitetets egne systemer.

Integreres i websider

”Oplysningerne kan indlejres i universitetets egne websider, så brugerne behøver ikke besøge ServiceInfo for at se dem,” fortæller Thorkild Jensen.

Information om en tjeneste sendes ud via en såkaldt servicekanal. En redaktør skriver meddelelserne, der sendes ud via servicekanalen til de brugere, der abonnerer på den.

Prisen for at bruge ServiceInfo er inkluderet i betalingen for forskningsnettet. Det koster ikke ekstra for et universitet at oprette sine egne tjenester. Dog kan der komme udgifter til lokal udvikling, hvis meddelelserne skal integreres i egne websider.


Yderligere information

ServiceInfo