Hvordan lærer kommende forskere at holde styr på deres forskningsdata ved hjælp af forskningsdatamanagement? Det spørgsmål behandler rapporten "Anbefalinger til Udvikling af et Blended Learning‐forløb: Kursus i Data Management for Ph.d.‐studerende ‐ baseret på læringsmål for Humaniora og Sundhedsvidenskab."
Rapporten anbefaler, at de ph.d.-studerende dels skal gennemføre forløb med e-læring, dels skal deltage i undervisning, hvor de er fysisk til stede. Det giver både læringsmæssige fordele og forankring til den organisation, som den studerende befinder sig i.
"Et ph.d.-projekt er første led i fødekæden på vej til at blive forsker. Derfor er det et godt sted at sætte ind med undervisning i datamanagement. Vi har ønsket at lave en skabelon for, hvordan ph.d.-studerende inden for humaniora og sundhedsvidenskab kan undervises, men vi håber, at anbefalingerne også kan bruges til ph.d.'er i andre fagområder og vidensdomæner," siger en af rapportens forfattere, Anne Gerdes fra humaniora på Syddansk Universitet.
To modeller
Rapportens anbefalinger kan udmøntes i praksis på to måder. Enten udvikler Danmark en ny national e-læringsplatform, eller også tager vi udgangspunkt i eksisterende materialer, som samles i nationalt koordinerede kursustiltag.
Hvis der skal udvikles en national e-læringsplatform til forskningsdatamanagement, skal den spille sammen med lokalt forankrede læringsaktiviteter. Rapportens forfattere understreger, at det er vigtigt, at udviklingen varetages af aktører, der både har teknisk og e-didaktisk ekspertise.
"Målet med rapporten er at inspirere vidt og bredt. Jeg har selv udsendt den i mit fagmiljø, som er humaniora. Den skal også ud til beslutningstagere og andre interessenter, for eksempel forskerskolerne," siger Anne Gerdes.
Rapporten er resultatet af en national aktivitet under Nationalt Forum for Forskningsdata Management. Den er skrevet af Anne Gerdes, Syddansk Universitet, Hanne Marie Motzfeldt, Syddansk Universitet, Karsten Kryger Hansen, Aalborg Universitet, Kirstin Remvig, Syddansk Universitet og Mette Hall‐Andersen, Rigsarkivet.
Interesserede kan hente rapporten her på webstedet.