Gå til hovedindhold

Styrket kommunikation er nøglen for indsatserne omkring DeiC Storage og DeiC Dataverse

For at imødekomme spørgsmål og ønsker fra universiteterne styrker Data Management kommunikationen på 3 vigtige områder rettet mod udvikling, drift og support af de nye tjenester.
Af
25/01/2024 13:01
Billede
3 white squares on light grey background
Foto: iStock

I DeiC sætter vi meget stor pris på vores samarbejde med universiteterne om etablering og udrulning af de nye Data Management tjenester. Derfor har vi lyttet til jer og foreløbigt iværksat 3 specifikke kommunikationsindsatser som en reaktion på de spørgsmål, usikkerheder og ønsker fra jeres side rettet mod udvikling, driften og supporten af de nationale Data Management tjenester DeiC Dataverse og DeiC Storage.

Styrket kommunikation mellem DeiC og universiteternes Front Offices 

DeiC har per 1. november 2023 ansat en dedikeret Front Office koordinator, Tine Haugsted Fuglsang. Tine vil bl.a. have fokus på at konsolidere og styrke den generelle kommunikation mellem DeiC og universiteternes Front Offices, og hun vil besøge hvert enkelt universitet for at høre om jeres specifikke behov.

Desuden har vi i DeiC etableret et DeiC Dataverse Community Team, som er åbent for alle interesserede. Community Teamet fokuserer specifikt på tjenesten DeiC Dataverse og formidler nyheder, træning, use casesog debat. Kontakt René Belsø på Rene.Belso@deic.dk, hvis du har interesse i at deltage.

Et lignende community for tjenesten DeiC Storage er i støbeskeen, men her afventer vi etablering af tjenesten først.

Opdaterede hjemmesider om de nationale Data Management-tjenester 

Vi har også opdateret vores hjemmesider om de kommende tjenester. Du kan både finde opdateret information om de enkelte tjenesters formål og funktionalitet og se, hvor langt vi er i processen med at lancere dem. Find mere information om begge tjenester her:

DeiC Dataverse

DeiC Storage

Styrket kommunikation mellem DeiC og konsortierne 

Kommunikationen mellem konsortierne bag de nationale Data Management-tjenester og DeiC har i store dele af udviklingsperioden været mangelfuld. Derfor har DeiCs mulighed for at kommunikere og følge status for udvikling af tjenesterne samt dele viden og besvare konkrete spørgsmål været begrænset. 

For at imødekomme jeres behov for øget kommunikation om både udvikling, drift og support af de nye tjenester, har DeiC etableret faste møderækker med konsortierne bag de to tjenester. Desuden har DeiC, så vi bedst muligt understøtter etablering og implementering af de nye tjenester, etableret en tværgående projektstøtte-model, som begge konsortier har tilsluttet sig, selvom konsortierne primært arbejder ud fra deres egen interne projektstyring. De nye tiltag bringer DeiC i en position til bedre at kunne dele relevant information med alle interessenter.

Kontaktinformation

For spørgsmål vedrørende DeiC Dataverse kan du kontakte René Belsø på e-mail Rene.Belso@deic.dk

For spørgsmål vedrørende DeiC Storage kan du kontakte Nicolaj Tanderup på email nicolaj.tanderup@deic.dk