Kursets indhold
Kurset er opdelt i tre uafhængige moduler. Hvert modul består af en 20 min videooptagelse (inklusive animationer og interviews), der kan tages i kursusdeltagerens eget tempo og kan komplementeres med træning ansigt til ansigt. Målgruppen for kurset er ph.d.-studerende, forskere og forskningsstøttepersonale, der gerne vil have en introduktion til de generelle koncepter og udtryk, der bruges i forskningsdatahåndtering. Andre er dog også velkomne til at tage kurset, det er åbent for alle.
Modul 1: Introduktionn
Læringsmål: - I slutningen af dette afsnit kan kursusdeltageren…
- forstå vigtigheden af at styre forskningsdata
- forstå hvordan de vigtigste aktører inden for research data management (RDM) kan påvirke forskningen
- identificere forskellige typer forskningsdata inden for forskellige discipliner
- forstå, hvad RDM indebærer, når man ser på Research Data Lifecycle
Modul 2: FAIR principper
Læringsmål:I slutningen af dette afsnit kan kursusdeltageren …
- identificere nøgleelementer, der hjælper med at gøre forskningsdata søgbare, tilgængelige, interoperable og genanvendelige
- forstå, hvordan disse nøgleelementer anvendes i forskellige forskningsdiscipliner og forskellige forskningsarbejdsgange
- skelne mellem FAIR-data og åbne data
Modul 3: Data management Plans
Læringsmål:I slutningen af dette afsnit kan kursusdeltageren …
- forstå merværdien ved at lave datastyringsplaner i forskningsprojekter
- identificere udfordringer i projekter i relation til forskningsdatahåndtering
- identificere interessenter, der kræver en DMP, og ved, hvordan man begynder at lave en DMP, herunder hvilke emner der skal dækkes
Tag kurset
Modul 1: Introduktion | Modul 2: FAIR principper | Modul 3: Data Management Plans |
---|---|---|
|
|
|
Reference: Vlachos, E., Larsen, A.V., Zurcher, S., Hansen, A.F. (2019). ‘Introduction’. In: Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.), Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000048 |
Reference: Martínez-Lavanchy, P.M., Hüser, F.J., Buss, M.C.H., Andersen, J.J., Begtrup, J.W. (2019). ‘FAIR Principles’. In: Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.), Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000049 |
Reference: den Boer, S.P.A., Buss, M.C.H, Hüser, F.J., Smed, U. (2019). ’Data Management Plans’. In: Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.), Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000050 |
To cite the full course:
Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.) (2019). Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000047
This eLearning course in Research Data Management is brought to you by the Danish National Forum for Data Management, and is funded by Denmark’s Electronic Research Library (DEFF) and the Danish eInfrastructure Cooperation (DeiC).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Related material & further reading
Guidelines on research data management, including on FAIR
- Danish Code of Conduct for Research Integrity
- European Commission: Guidelines on FAIR Data Management in Horizon 2020
- European Commission: Open access & Data management
FAIR Principles
- The path to a successful research project (poster)
- HowToFAIR
- Foranalyse: indførelse af FAIR data i Danmark
- The FAIR Guiding Principles for scientific data management and stewardship
Data Management Plans
Data Repositories
- Consortium of European Social Science Data Archives
- Registry of Research Data Repositories
- Rigsarkivet
Research Data Management resource websites
Promotion and LMS integration
All institutions are invited to download the modules and integrate these in their local LMS (Learning Management Systems).
Please find guidelines and the file packet to do this here.
Promotion at your local institution is key. Please find inspiration on how to create awareness and disseminate the RDM training.