I forbindelse med de store mængder Corona-hjemmearbejde har der været en eksplosion i brugen af den version af Zoom, som tilbydes universiteterne. En stigning, der ser ud til at fortsætte ind i dette år. Læs mere om det her: Zoom slår - igen - alle rekorder.
Før Corona var der to interne serverzoner, der tog sig af Zoom-møderne. Men for at kunne håndtere den enorme belastning på tjenesten, som pludselig opstod, var det både nødvendigt at anvende infrastrukturen maksimalt og at supplere med server-kapacitet hos cloud-udbyderen AWS i Stockholm.
Forskningsnettene, forenet under NORDUnet, vil selvfølgelig helst selv stå for hele driften af tjenesten, derfor er der sidenhen udvidet med to zoner og nu tilføjes så yderligere to zoner. Samlet set bliver det således til seks zoner fordelt på henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Alle zonerne er klar til drift, hvilket betyder, at marts bliver en test-måned, hvor de nordiske forskningsnet vil afprøve deres egne servere til fordel for AWS, der med tiden skal udfases.
Verdens største ”On-Premise-løsning”
Hvis der opstår nye pludselige belastninger på Zoom, eksempelvis i forbindelse med studiestarten efter sommerferien, kan det blive nødvendigt at udvide med flere zoner. Situationen er dog meget svær at forudsige, da ingen kender omfanget af genåbning af landet på det tidspunkt.
Den infrastruktur, der nu er sat op til at drive Zoom under de nordiske forskningsnet, har udviklet sig til at blive den største ”On-Premise-løsning” af Zoom i verden. Det er således også blevet til en installation, hvor virksomheden bag Zoom får bekræftet stabilitet og kvalitet i en skala, der ikke er set før.