Kaltura er velegnet til streaming, lagring, håndtering og visning af store mængder mediefiler.
Hvornår bruges Kaltura?
Streaming: Kaltura kan benyttes til streaming af auditorie-forelæsninger og begivenheder.
Optagelse: Kaltura benyttes også til optagelse af streaming-sessioner fra et auditorium, eller til brugerens egne optagelser via Kaltura’s desktop-applikation.
Redigering: Optagelserne kan redigeres i en on-line editor, hvor indhold kan fraklippes.
Visning: Brugeren kan herefter publicere indhold til den ønskede applikation, enten en selvstændig videoportal, et LMS, eller et særskilt websted.
Hvordan bruges Kaltura?
Learning Management Systemer (LMS): Tilgå et kursus under LMS-systemet, og gå til “My Media”. Nyt materiale kan etableres via “Add New”, og eksisterende materiale kan publiceres ved at vælge en eller flere videoer under My Media og “Actions” > “Publish”.
Videoportal: Tilgå, og log på organisationens selvstændige Kaltura-portal, hvis denne findes. Klik på My Media, hvor det samme indhold præsenteres, som under My Media under LMS. Materiale kan etableres via “Add New”, og eksisterende materiale kan publiceres ved at vælge en eller flere videoer under My Media og “Actions” > “Publish”.
Hvem kan bruge Kaltura?
Udbredelse: Kaltura er udbredt hos forskere, undervisere, PR og kommunikation.
Sektorbestemt anvendelse: Uddannelses- og forskningsinstitutioner i Danmark kan anvende Kaltura-servicen gennem DeiC.
Organisationslicens: Det kræver en organisationslicens og -aftale før slutbrugere kan benytte Kaltura. Herefter kan alle brugere ved organisationen benytte Kaltura på baggrund af de roller og rettigheder, organisationen har sat for sine egne brugere under Kaltura.
Eksterne brugere: Det er muligt at konfigurere Kaltura til, at eksterne brugerne også kan tilgå videomateriale under f.eks. videoportalen eller eventuelt via playlister og indlejret materiale i andre webportaler.
Hvad kræver det at anvende Kaltura?
Materiale under Kaltura kan ses via en almindelig webbrowser på tværs af en række platforme. Simple og enkle optagelser kan også laves via en webbrowser, men ellers anbefales det at installere en dedikeret applikation, Kaltura Capture, til formålet (Windows og Mac).
Hvad med jura, sikkerheden og persondata?
Adgangskontrol: Institutionen og brugerne håndterer adgang til indholdet via brugernavn og adgangskode samt afgør hvilket indhold, der skal være offentligt tilgængeligt.
Dataopbevaring: Data opbevares hos NORDUnet’s datacenter i Danmark.
Logning: Der er logning på adgangen til data, og der arbejdes på en udvidet logning (transaktionslogning).
Kryptering: Data beskyttes med kryptering i transmissionen og i opbevaring.
Backup: Data beskyttes via spejling af diske, og dublering af indhold til 2 lokationer.
Brugerens rettigheder: Den lokale institution kan understøtte retten til indsigt, sletning, rettelse og portering.
Databehandleraftale: DeiC tilbyder databehandleraftale på baggrund af underdatabehandleraftale mellem DeiC og NORDUnet. Hent Databehandleraftalen her.
Hvad koster det at bruge Kaltura?
Prismodel: Kaltura er ikke en del af den samlede pris for tilknytning til forskningsnettet, men kræver særskilt betaling.
Volumenrabat: Prisen er afhængig af samlet antal anvendte applikationer i Kaltura, samt samlet antal studenterårsværk ved institutionen.
Hvor får jeg support?
Selvhjælp: Brugervenlige support-sider findes under: Learning Knowledge Demo
Lokal support: Slutbrugersupport leveres fra egen organisation. Du kan se om din institution har Kaltura her.
Systemsupport: Systemsupport leveres af DeiC via videokonf@deic.dk samt tel: 3588 8202 (9.00-16.00)
Driftsstatus: Repræsentanter og dedikerede brugere opfordres til at abonnere på drifts- og servicemeddelelser under https://serviceinfo.dk
Hvis du ønsker at få en aftale om brug af Kaltura:
Tjenesteansvarlig: Thorkild Jensen, thorkild.jensen@deic.dk tel: +45 3588 8202
Juridisk ansvarlig: DeiC, DTU (CVR 30 06 09 46) (Databehandler)
Hostingpartner: NORDUnet (underdatabehandler)
Systemleverandør: Kaltura (underdatabehandler)