Gå til hovedindhold

Support

Få svar på dine spørgsmål og hjælp til at løse problemer hos DeiCs supportorganisation.
Billede
Undervisning
Grafik: Colourbox.

DeiCs brugersupport er placeret under hver enkelt tjeneste. Endvidere kan brugere tilmelde sig information om driftsforhold via ServiceInfo.

Forskningsnettet

Kontakt: Send en e-mail til: netdrift@deic.dk. Din e-mail lander i et ticket-system, men hvis du ikke hurtigt modtager en kvittering så ring i stedet. Ring til Netdrift på tlf. 3588 8222, mandag – fredag kl. 9.00-16.00.

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig Serviceinfo. Hvis du er udsat for en driftsforstyrrelse, som ikke er annonceret der, har DeiC et døgnnummer som din it-organisation kender.

Få svar på dine spørgsmål og hjælp til at løse problemer.
Tjenester

Hvordan får jeg support?

Amberscript

Vejledning: Slutbrugersupport leveres fra egen organisation.

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig Serviceinfo.

Kontakt: e-mail: amberscript@deic.dk

Certifikater

Vejledning: Hvis du har spørgsmål eller ønsker mere information om kodesigneringscertifikater, er du velkommen til at kontakte DeIC.

Kontakt: e-mail: scs-ra@deic.dk

Cloud-rammeaftaler

Vejledning: For nærmere information om priser og betingelser se Rammeaftale om køb af cloud-tjenester.

Kontakt: e-mail: gn-clouds@deic.dk

DataCite

Vejledning: Institutioner og organisationer, der er interesseret i at indgå aftale om udtagning af DOI'er, kan kontakte DataCite Danmark.

Kontakt: e-mail: datacite@deic.dk

DeiC Web

Vejledning: Spørgsmål og rettelsesforslag til DeiCs websteder kan sendes til webmaster.

Kontakt: e-mail: webmaster@deic.dk

DMPonline

Vejledning: Slutbrugersupport leveres fra egen organisation. Mange danske forskningsinstitutioner har etableret lokale supportenheder, der kan hjælpe med at skrive en data management-plan.

Du kan se om din institution har DMPonline her.

Du kan finde vejledninger her.

Systemsupport leveres af DeiC.

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig ServiceInfo.

Kontakt: e-mail: dmp-contact@deic.dk

Tlf: 3588 8202

DPO-as-a-Service

Vejledning: For yderligere information om DPO-tjenesten se webside.

Kontakt: Henrik Larsen, e-mail: henrik.larsen@deic.dk

Tlf: 3588 8250

Eduroam

Vejledning: For yderligere information om eduroam se Eduroam.

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig ServiceInfo.

Kontakt: Tjenesteansvarlig Morten Kjeldgaard, morten.kjeldgaard@deic.dk,

Tlf: 2170 8717 

eduVPN

Vejleding: For yderligere information om eduvpn se eduVPN.

Kontakt: e-mail: eduvpn@deic.dk

Tlf: Hovednummer: +45 3588 8200 (hverdage kl. 8:30-16:30) Vagttelefon: Døgndrift. Udleveres kun til vagtpersonale ved din institution. Kontakt denne.

E-mail-tjeneste

Vejleding: Du finder vejledninger her

Driftstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig www.serviceinfo.dk

Kontakt: e-mail: (mailrelay@support.deic.dk)

EURO CC (Nationalt kompetencecenter)

Se webside.

EuroHPC

Se webside.

FileSender

Vejledning: Hvis du har brug for yderligere hjælp til brugen af FileSender, kan du finde den her FileSender.

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig ServiceInfo.

Kontakt: e-mail: netdrift@deic.dk

HowToFAIR

Se webside.

Incident handling

Kontakt: Sikkerhed (DKCERT), e-mail: cert@cert.dk

Info & advarsler

Kontakt: Sikkerhed (DKCERT), e-mail: cert@cert.dk

Kaltura

Slutbrugersupport leveres fra egen organisation.

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig www.serviceinfo.dk

Kontakt: e-mail og tlf: 3588 8202

LUMI (Internationale HPC-anlæg)

Se webside

Metadata for Machines

Se webside.

National HPC 1-4

Se webside.

Netnære tjenester

Vejledning:

Båndbreddetest med iperf: Iperf er et redskab til at teste båndbredden på en netforbindelse, samt diagnosticere performance- og kvalitetsproblemer.

Navneservice: DeiC driver navneservere (DNS-servere), som institutioner på forskningsnettet kan lægge deres domæner på.

Tidsservice: Computere kan synkronisere deres interne ur med NTP-servere (Network Time Protocol).

Multicast: Med Multicast kan store datamængder som video, lyd og andre former for streaming sendes mellem mange brugere på samme tid uden at belaste netværket uforholdsmæssig

DNSSEC: DNSSEC er en sikkerhedsfunktion til navnesystemet DNS. Den er designet til at beskytte enheder mod forfalskede DNS-data.

Kontakt: e-mail: netdrift@deic.dk

Panopto

Vejledning: se Vejledninger.

Kontakt: Tjenesteansvarlig Thorkild Jensen, e-mail: videokonf@deic.dk og tlf: 2363 9824 (hverdage 8-17.00).

Phishing-as-a-Service

Kontakt: Sikkerhed (DKCERT), e-mail: cert@cert.dk.

PTP-forbindelser

Vejledning: DeiC kan tilbyde at etablere lukkede punkt til punkt-forbindelser mellem geografisk adskilte dele af institutionen. Se websiden.

Kontakt: e-mail: netdrift@deic.dk

Satellit

Vejledninger: For yderligere information om tilgængelige satellittjenester se her.

Kontakt: e-mail: satcom@deic.dk

ServiceInfo

Se webside.

Kontakt: Thorkild Jensen, e-mail: videokonf@deic.dk

Sårbarhedsskanning

Kontakt: Sikkerhed (DKCERT), e-mail: cert@cert.dk

WAYF

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig www.serviceinfo.dk

Kontakt: Brugere skal henvende sig deres egen institution, hvis de oplever problemer. Konstateres det efter endt fejlsøgning, at fejlen med stor sandsynlighed ligger hos WAYF, kan WAYF helpdesk kontaktes: e-mail: sekretariat@wayf.dk

Zoom

Vejledning: Se Vejledninger.

Driftsstatus: Hold dig orienteret om driftsstatus ved at tilmelde dig www.serviceinfo.dk

Kontakt: Tjenesteansvarlig Thorkild Jensen, e-mail: videokonf@deic.dk, tlf: 2363 9824 (hverdage 8-17.00).

Hovednummer: Tlf: 3588 8200 (hverdage 8.30-16.30). Vagttelefon: Døgndrift. Udleveres kun til vagtpersonale ved din institution. Kontakt denne (kommer).

Revideret
03 apr 2024